صفحات

۹/۱۱/۱۳۸۶

خورشید روز (یازدهم) آذرماه 86

آقای حاتمی‌کیا، این افتضاح را تحویل بگیرید!

سریال «حلقه سبز» مدتی است که از تلویزیون پخش می‌شود. هرچند تا کنون حتی یک قسمت از آن را ندیده‌ام اما گویا ساخته جدید جناب حاتمی‌کیا در مورد مردی است که دچار مرگ مغزی می‌شود و روح سرگردان وی با یک نفر ارتباط برقرار می‌کند. این روح در برابر درخواست پزشکان مبنی بر تایید مرگ مغزی و اعلام آمادگی فرد برای پیوند اعضایش مقاومت کرده و از فردی که با او در ارتباط است درخواست می‌کند که جلوی این کار را بگیرد.

گویا این فیلم برای ترویج فرهنگ اهدای اعضای قابل پیوند است تا خانواده‌هایی که عزیزانشان دچار مرگ مغزی شدند به اهدای اعضا رضایت دهند، اما به نظر می‌رسد که «از قضا سرنگبین صفرا فزود»ه است و دست پخت جناب حاتمی‌کیا سبب شده تا مردم به شدت نسبت به اهدای عضو بدبین شده و حتی افرادی که پیش از این داوطلب اهدای عضو شده‌اند به سرعت انصراف دهند.

توضیحات کامل را از آفتاب بخوانید، فاجعه آن‌قدر دردناک است که در یک پست توضیح بیشتری نمی‌توانم بدهم. اینجا تنها می‌خواهم به یکی از سرشناس‌ترین کارگردانان کشور اشاره کنم.

ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردانی است که بدون شک فیلم‌هایش همواره خوش ساخت و دوست‌داشتنی بوده است، اما هر بار منتقدان به تاثیرات منفی آثار او در عمق جامعه اشاره کرده و به انتقاد پرداختند، آقای کارگردان با شدیدترین لحن انتقادات علیه خویش را مردود دانست. مشکل آن‌جا بود که در موارد پیشین (برای مثال آژانس شیشه‌ای) هیچ گاه کسی نمی‌توانست تاثیرات مخرب آثار جناب حاتمی‌کیا را به اثبات برساند، اما این بار این تاثیرات بسیار سریع و البته فاجعه‌بار آشکار شدند.

از صدا و سیمای جمهوری اسلامی که انتظاری نمی‌رود، اما گمان می‌کنم حق داشته‌ باشیم که از کارگردان همیشه مدعی کشور بخواهیم: «آقای حاتمی‌کیا، این افتضاح را تحویل بگیرید».

۴ نظر:

ناشناس گفت...

بیشتر از حاتمی کیا من دلم برای اصغر فرهادی میسوزه که با شرکت تو این سریال گند زد به بازی های خوبش تو ارتفاع پست و چهارشنبه سوری
آرمان جان خبری ازت نیست
منصرف شدی؟

ناشناس گفت...

اولاً این که بدون دیدن حتی یک ساعت از سریالی که در حال پخشه ازش انتقاد کنیم چیزی که میخواد ملقمه‌ای از وقاحت و حماقته و لا غیر. ثانیاً این اخبار بیشتر جنجال‌های سطحی و ژورنالیستی هستند و سابقه نداره که تو ایران فیلم یا سریالی درباره پزشکان یا پرستاران یا معلمان یا پلیس‌ها یا اصولاً هر قشری که مرکزیت صنفی داره ساخته شده باشه و ازش انتقاد نکرده باشندو این بیشتر یه ضعف فرهنگیه تا اشکال اون سریال‌ها. ثالثاً تا وقتی این سریال به اتمام نرسیده و نتیجه و تاثیر نهایی اون روی جامعه مشخص نشده چنین انتقادهایی گنده‌گویی‌هایی گزاف بیش نیست. رابعاً هیچ انسان احمقی با دیدن این سریال از کاندیتاتوری اهدای عضو پشیمون نمی‌شه. مشکل اینجاس که شما لحظه‌ای از این سریال رو ندیدین و به خودتون این اجازه رو می‌دین که به همین راحتی گنده گویی کنین ولی اگر دیده بودین چنین چرتی نمی‌بافتین.

ناشناس گفت...

آقای آریا شما اسم بازیگر رو نمیدونی انوقت در مورد بازیش نظر میدی عمو جان اون بازیگر مورد نظر شما اسمش حمید فرخ نژاد می باشد نه اصغر فرهادی ترو خدا تو هر زمینه ای نظر ندین اول از اطلاعات و میزان سواد تون مطمین بشین

ناشناس گفت...

اون آقایی که دلتون واسش میسوزه آقای فرخ نژاد ه نه اصغر فرهادی

شما که نه سریال رو دیدید نه بازیگر ها رو میشناسید مجبورید نظر بدید؟؟

ساخت سال 1388 مجمع دیوانگان.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده