صفحات

۱۱/۲۰/۱۳۸۷

یک تیتر با سه ایراد

گمان می کنم دوستان و همکاران تایید کنند که اندکی شیطنت در فضای رسانه ای و مطبوعاتی کشور ما همواره رایج بوده است و باز هم گمان می کنم تا زمانی که فشارهای همیشگی بر مطبوعات و رسانه ها فرصت حفظ استقلال و ایجاد رقابت در فضای مطبوعاتی را سلب کند وضع به همین منوال خواهد بود؛ با این حال این شیطنت ها هم اندکی ظرافت می طلبد که برای نمونه برادر شریعتمداری عزیز هیچ بویی از این ظرافت ها نبرده است اما دست کم در فضای اینترنتی یک نمونه موفق دیگر وجود دارد تا روسفیدی را برای برادر شریعتمداری به ارمغان بیاورد.

به این تیتر دقت کنید: «حضور ايران در مونيخ مي‌تواند غزه را زنده كند». این تیتر ساده، سه ایراد فاحش از سه جنبه مختلف دارد:


1- اگر یک خواننده از همه جا بی خبر برای اولین بار این تیتر را مشاهده کند احتمالا تصور خواهد کرد «غزه» نام یک بیمار بدحال در یکی از بیمارستان های شهر «مونیخ» است که پزشکی به نام «ایران» قرار است وی را درمان کند.


2- سیاست تبلیغاتی خبرگزاری فارس از زمان پایان نبرد در غزه، تلاش برای القای پیروزی حماس و شکست اسراییل بوده است، حال این تیتر نسنجیده در تضادی آشکار با سیاست های کلی فارس می تواند به مخاطبان القاء کند که نه تنها حماس شکست خورده، بلکه این گروه و کل نوار غزه نابود شده و به اصطلاح «مرده» است و تنها این شانس وجود دارد که ایران بتواند بار دیگر در اجلاس مونیخ به طریقی آن را زنده کند!

3- اگر در متن خبر دقت کنید، هیچ کجای سخنان کاظم جلالی، (مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس) که این سخنان از زبان وی مطرح شده است به چنین عبارتی برنخواهید خورد. اندک تجربه من در این زمینه گواهی می دهد که خبرنگار فارس این جمله را در قالب یک پرسش با کاظم جلالی مطرح کرده اما این پرسش آنقدر نسنجیده بوده که احتمالا جناب جلالی ازکنار آن عبور کرده و نقطه نظرات خودش را در مصاحبه بیان کرده است. با این حال خبرنگار فارس مشتاقانه و به قصد ارایه یک دستاورد تحسین برانگیز به مسوولین این خبرگزاری این عبارت را به ضعیف ترین و نسنجیده ترین حالت ممکن در لید مطلب آورده و دیگر هیچ جای خبر به آن اشاره ای نکرده است.

گمان می کنم همکاران عزیزم در خبرگزاری فارس و روزنامه کیهان مدت ها است که فصل جدیدی از خبرنویسی را به تاریخ مطبوعات افزوده اند که تا سال ها باید در بزرگترین دانشگاه های جهان تدریس شده و مورد بررسی قرار گیرد.

(ورهام روز -بیستم- بهمن ماه87)

هیچ نظری موجود نیست:

ساخت سال 1388 مجمع دیوانگان.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده