صفحات

۱۰/۳۰/۱۳۸۷

چه کسی پیروز شد؟

پس از اعلام توقف حملات اسراییل علیه نیروهای حماس و پس از آنکه منابع خبری تایید کردند که آتش بس یکجانبه اسراییل به اجرا درآمده است و نیروهای این کشور در حال ترک نوار غزه هستند خبری منتشر شد که طی آن شاخه نظامی حماس اعلام کرده است به فعالیت های ضد اسراییلی خود ادامه خواهد داد. بدون شک اسراییل به پشتوانه صلح طلبی نیروهای حماس غزه را ترک نکرده است که با این تهدیدها بخواهد مجددا عملیات نظامی را از سر بگیرد،اما این اظهارات می تواند سرنوشت نهایی نبرد 22روزه غزه را رقم بزند. اگر نبرد غزه را دارای دو بخش نظامی و تبلیغاتی بدانیم، آنگاه می توان گفت که نتیجه بخش اول این جنگ کاملا مشخص و فارغ از اینکه از سوی چه گروهی نقل می شود غیرقابل تغییر است: نزدیک به 1200 کشته در فلسطین و در حدود 10 کشته در اسراییل.
اما در بخش دوم جنگ، اسراییل در آغاز جنگ در موقعیت برتری قرار داشت. پیشنهاد تمدید آتش بس از سوی تل آویو مطرح شده بود و این حماس بود که با رد این پیشنهاد به راکت پراکنی پرداخت. در چنین شرایطی افکار عمومی نمی توانست اسراییل را به دلیل نشان دادن واکنش به حملات موشکی حماس محکوم کند اما هرچه از ابتدای جنگ گذشت آمار کشته شدگان غیرنظامی افزایش یافت، افکار و رسانه های جهانی اسراییل را به دلیل به کارگیری بیش از حد خشونت مورد شماتت قرار دادند. شماتتی که کم کم به محکومیت کشیده می شد و در نهایت اسراییل را وادار به پذیرش آتش بس یکجانبه کرد. درست در چنین شرایطی و در حالی که سربازان اسراییلی درحال ترک غزه هستند به ناگاه شاخه نظامی حماس با تکرار ادعاهای جنگ طلبانه خود ورق را به سوی مقامات تل آویو برگرداند. خوراک جدیدی که حماس در اختیار رسانه های حامی اسراییل قرار داده به خوبی می تواند وجهه از دست رفته این کشور را بازگرداند و برای تمامی افکار عمومی جهان اثبات کند که نه تنها اسراییل در به کار گیری نیروی نظامی علیه حماس زیاده روی نکرده است، بلکه شاید کم کاری هم کرده باشد. خطر تروریسم هنوز در منطقه وجود دارد و شهروندان اسراییلی باز هم باید در بیم و هراس به سر برند.

تنها تصوری که می توان از دلایل مطرح کردن این ادعای جدید حماس داشت نوعی ابراز قدرت پس از تحمل سه هفته فشار سنگین نظامی است. ابراز قدرتی که از دیدگاه حامیان حماس افتخارآمیز خواهد بود، اما نکته ای که این جماعت هیچ گاه یادنگرفته اند این است که در جهان امروز «پیروزی با آنان است که می زنند و می گویند نزدیم، نه آنان که نمی زنند و می گویند زدیم».

پی نوشت:

«در جنگ هیچ کس برنده نیست» مطلب زیبایی است از امین ثابتی در وبلاگ ندای امروز.

هیچ نظری موجود نیست:

ساخت سال 1388 مجمع دیوانگان.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده